חפשו דירה
לייעוץ משכנתאות Elder Accessibility

אז איך בכל זאת קונים דירה?

Facebook WhatsApp Mail

הישראלי הממוצע רוצה דירה מושלמת: חדשה, גדולה ובמיקום הכי טוב שיש. מה עושים כשאי אפשר גם וגם וגם?  מעדכנים את החלום וזוכים  

לפני כמה שבועות התקשרו מכרים, רן וטלי, זוג צעיר, שניהם בני 30, להתייעץ איתי בנוגע לרכישת דירתם הראשונה. אחרי שניסו לחפש בכוחות עצמם דירה, השניים היו נחרצים בדעתם: הם רוצים דירה חדשה מקבלן ולא מוכנים להתפשר על המיקום באיזור המרכז.

הסיבות שלהם נכונות והגיוניות: שניהם נמצאים בשלב קריטי של בניית הקריירות שלהם, עובדים שעות ארוכות מבוקר עד לילה ואינם רוצים לבזבז שעות ארוכות על נסיעה מהבית לעבודה וחזרה. עניין שעות העבודה הארוכות הביא אותם למסקנה השנייה שלהם –כאמור, שניהם מאוד עסוקים ואין להם זמן לפנות לטובת שיפוץ דירת יד שנייה.

"אז על מה תסכימו להתפשר?", שאלתי את רן וטלי והשניים חשבו והשיבו שהם פשוט לא יודעים ולכן מבקשים את עצתי המקצועית. בני הזוג הסבירו לי שמעבר לשיקולים המרכזיים שלהם, עבורם דירה היא לא רק המטר המרובע בו הם מתגוררים. דירה היא בית על כל המשתמע מכך. הדירה שהם רוצים לרכוש מגלמת עבורם את הקן החמים שלהם, שבו הם חולמים לגדל את הילדים בבוא היום.

"הדירה היא ה-בית, המקום הבטוח שלנו, בו אנחנו חולמים לארח, לנוח וכמו כולם לבלות, תרתי משמע, חלק נכבד מהחיים שלנו", אמרו לי רן וטלי. אז מה עושים? מקשיבים ומתייעצים ובהחלט יכולים לנסות למצוא פתרון טוב. והפעם אני מתכוונת לגודל הדירה.

הגיע הזמן לקום מהגדר

כשרן וטלי שוחחו איתי, הבנתי שהם מחפשים דירה בת 4 חדרים, מתוך שאיפה לגור בה שנים רבות ולגדל בה את הילדים. התקציב שלהם, לעומת זאת, מאפשר להם לרכוש דירה קטנה בהרבה מהדירה עליה הם חולמים, אבל במיקום שהם מחפשים וכאמור דירת קבלן חדשה.

אז מה הפתרון? חשיבה לטווח ארוך והתפשרות בטווח הקרוב: לרכוש דירה קטנה, להשקיע בעיצוב שלה וכשתגיע העת, ובידי בני הזוג יהיה הממון הדרוש, לשפר את הדיור ולעבור לדירה גדולה יותר. בזמן שיעבור בין רכישת הדירה הקטנה לבין המעבר לדירה גדולה יותר – רוב הסיכויים שהדירה הקטנה תשמור על ערכה לפחות ובדרך כלל, במיוחד אם מדובר באיזור המרכז בו מחפשים רן וטלי את דירתם הראשונה – המחירים ימשיכו לעלות וכך הדירה תהיה גם נכס מניב.

לקחת דוגמא מלונדון וסינגפור

קחו לדוגמה את מה שקורה בלונדון – צעירים וגם בעלי משפחות צעירות מגיעים לגור בעיר בדירות קטנות ואף קטנטנות שנקראות "Micro Apartment". דירות אלו אמנם קטנות אך בהחלט מעוצבות ופונות בעיקר לצעירים, עם מעט רכוש. בין היתר הן כוללות חדר אירוח מרווח, מטבח קטן ומקלחת.

נרחיק משם לסינגפור בה הממשלה החליטה לעודד הקמת מגדלים בעיר (במסגרת הדיור הציבורי), ללא אפשרות התאמה אישית. המקרה של סינגפור מעניין במיוחד בהקשר של ישראל, מדינה בה עם השנים טרנד הדירות בהתאמה הפך בה לפופולארי לאין שיעור. חזרה לבסיס – כלומר לדירה ללא התאמה, דירת קבלן סטנדרטית ללא שום יכולת התאמה אישית יכולה לחסוך ממון רב לרוכשים.

הצרכן הישראלי  רוצה הכל – גם דירה גדולה, גם מיקום מרכזי, גם מפרט גבוה, גם שדרוגים שמייקרים את הדירה בעשרות ואף במאות אלפי שקלים ועוד ועוד. יש הבדל עצום בין הרצוי למצוי ועל כן יש צורך להפנים שמחירי הדיור לא עומדים לרדת בקרוב אלא רק להמשיך ולעלות. כל עוד ממשלת ישראל לא תעביר חוקים משמעותיים (ולפי התחזיות של המומחים, זה ייקח עוד שנים רבות, אם בכלל), כל שנה שעוברת שוחקת את סכום הבסיס שנדרש לרכישת דירה ראשונה. על כן ייטב אם נבין שפשרות בעת קניית דירה ראשונה הן הכרחיות.

ורגע נחזור לרן וטלי: מדובר בזוג שיש בידיו ממון מסוים, וכאמור יש להם רשימת דרישות שבראשן הן ציינו את המיקום ואת סוג הדירה (דירת קבלן חדשה). את יתר דרישותיהם, הם יצטרכו כעת לצמצם. להתפשר על גודל הדירה או במילים אחרות – לעדכן את החלום שלהם. אם יעשו זאת – הם יגלו עם הזמן, שההתפשרות הייתה צעד חכם ובעיקר, משתלם. בואו נקרא לזה – החלום הצומח.