חפשו דירה
לייעוץ משכנתאות Elder Accessibility

איפה הכי נכון לקנות בית?

Facebook WhatsApp Mail

5 גורמים עיקריים שחשוב לקחת בחשבון לקראת בחירת מקום המגורים החדש שלכם

תשמעו סיפור: יעל ונדב חסכו סכום כסף נכבד לרכישת דירה ועומדים לקנות דירה חדשה – דירתם הראשונה. לזוג שני ילדים: תינוקת בת חודש וילד בן 4. הוויכוח שהתפתח בין יעל, שנמצאת בימים אלו בחופשת לידה, ובין בן זוגה נדב, נסוב סביב מיקום הדירה.

אמנם יעל ונדב עובדים במרכז תל אביב, אבל אחרי שנים רבות של מגורים בלב העיר והתמודדות עם הצפיפות ובעיות החניה, יעל חולמת על דירה מרווחת ועל שטחים ירוקים שבהם תוכל לרכוב עם הילדים על האופניים בבטחה. נדב, לעומתה, מוכן להתפשר על דירה פיצפונת בכדי ליהנות מהקצב של העיר הגדולה ומעדיף, מסיבות פרקטיות, לגור כמה שיותר קרוב למקום העבודה.

וזה עוד לא הכל – יעל רוצה לגור קרוב להוריה הפנסיונרים, שגרים במרחק של כשעת נסיעה מתל אביב והבטיחו לסייע בגידול התינוקת, ולחזור לעבודה מייד לאחר 14 השבועות של חופשת הלידה שלה. בהתרגשות רבה היא סיפרה לי שהיא מועמדת לשותפות במשרד עורכי הדין בו היא עובדת וחשוב לה לחזור לתיקים, ללקוחות ולעבודה שהיא אוהבת מאוד. נדב, בניגוד אליה, טוען שגם בייביסיטר זה פתרון טוב, ושעם הכסף הם כבר יסתדרו. אבל יעל פחות הסכימה ואמרה שהיא זקוקה להוריה התומכים לצידה.

אז מה עושים? ניסיתי למפות עבור יעל ונדב את 5 הגורמים החשובים ביותר בבחירת הלוקיישן לדירתם החדשה, בניסיון לסייע להם לקבל יחדיו את ההחלטה הטובה ביותר.

  1. איכות וקרבה של מוסדות חינוך

עבור זוג צעיר עם ילדים מדובר בפרמטר ראשון במעלה בחשיבותו: הרי כל אמא ואבא רוצים להעניק את החינוך הטוב ביותר לילדיהם. בבואכם לבחור את דירתכם החדשה, עליכם לערוך בירור מעמיק אודות האפשרויות שניצבות בפניכם – האם במקום גני ילדים ציבוריים או פרטיים? כמה ילדים לומדים בכל כיתת גן וכיתת בית ספר? האם בגן יש צהרון והאם הוא במימון פרטי או בהשתתפות העירייה? וכמובן, היכן נמצאים מוסדות חינוך אלה – האם יש במרחק הליכה מהבית אותו אתם מבקשים לרכוש או במרחק נסיעה?

ליעל ונדב יש תינוקת שתתחיל בקרוב ללכת למשפחתון או פעוטון וגם את האפשרויות הללו יש לבדוק היטב. על יעל ונדב לבדוק גם את בתי הספר בסביבת המגורים הרצויה, עבור הילד בן ה-4, שבעוד שנתיים יעלה לכיתה א'. אני ממליץ על ביקור באיזור, אותו כדאי לנצל לשיחות עם התושבים. חיפוש ממוקד באינטרנט ובקבוצות ייעודיות בפייסבוק יספק לכם פרטים משמעותיים רבים אודות המסגרות החינוכיות באיזור, הצפיפות בכיתות ואיכות הלימודים.

  1. קרבה להורים

בסקר שערכנו באלדר, 35 אחוז מהמשיבים לשאלה "מה ישפיע עליך יותר בבחירת הדירה" ענו כי יעדיפו דירה קרובה להורים. תשובה זו משקפת כפי הנראה את מסע החיים הנוכחי של רוב הזוגות הצעירים בישראל – המירוץ אחרי הקריירה במקביל לגידול הילדים וטיפוח התא המשפחתי. בנקודה זו, כשיש במשפחה ילדים קטנים, קרבה להורים יכולה להיות אידיאלית. עם זאת, יש לערוך תיאום ציפיות עם ההורים ולבדוק האם הם פנויים ומעוניינים להשקיע זמן רב בטיפול בנכדים. בנוסף, כשגרים קרוב להורים של אחד מבני הזוג, עלולה להיווצר אי נוחות עבור בן הזוג השני.

על כן, אני ממליץ לנהוג ברגישות ולא להניח מראש שבן או בת הזוג יקבלו כמובן אליו את הרצון לגור קרוב להורים של אחד מהם. במקרה של יעל ונדב, נדב נמצא ביחסים מצוינים עם החם והחמות ואחרי שיחה בנושא ומחשבה, הוא הודה שהוא דווקא שמח שלילדים שלו תהיה קרבה לסבא ולסבתא.

  1. נגישות למקום העבודה

אם אחד מבני הזוג עובד בבית, יכול להיות שהוא יעדיף דירה מרוחקת מהאיזור בו הוא חולם לגור, לטובת חדר נוסף בדירה שישמש כחדר עבודה. אם שני בני הזוג עובדים מחוץ לבית יש לבחון את הנגישות למקומות העבודה שלהם: האם יש צירי תחבורה נוחים – למשל כביש מהיר או עוקף שמחבר בין העיר בה הם רוצים לגור לבין העיר בה נמצא מקום העבודה שלהם. בנקודה זו יש גם לבחון את איכות התחבורה הציבורית באיזור ועל כך בסעיף הבא.

עוד דברים שיעל ונדב בודקים: ליד המושב בו מתגוררים הוריה של יעל עובר כביש מהיר, אך הוא כרוך בתשלום נוסף (כביש האגרה – כביש 6) שאמנם מוביל בנוחות וביעילות לתל אביב, אך השימוש היומיומי בו כרוך בעלות חודשית לא מבוטלת.

  1. איכות קווי התחבורה באזור

כששני ההורים עובדים מחוץ לבית, יש להביא בחשבון שגם אחזקת שני כלי רכב למשפחה צעירה עם ילדים יכולה להיות נטל כלכלי כבד. לכן יש לבחון את איכות, כמות ותדירות קווי התחבורה הציבורית באיזור המגורים המבוקש. למשל, בערים כמו פתח תקווה, נתניה וראש העין, יש אפשרויות תחבורה ציבורית נוחות – אוטובוסים ומוניות שירות וכך יש אפשרות גם להתנהל בנוחות יחסית בין הבית לעבודה וגם לחסוך ממון רב. בערים אלה וערים רבות נוספות מהצפון ועד הדרום, פועלת רכבת ישראל ומציעה אפשרויות נסיעה נוחות יחסית שגם הן יכולות לחסוך כסף רב.

בדיון בין נדב ליעל, יעל הסכימה לוותר על הרכב הפרטי לטובת נסיעה בתחבורה ציבורית ובלבד שתגור בדירה מרווחת יותר בשכונה ירוקה

  1. ההגירה החיובית של השכונה

ערי פריפריה שבעבר נחשבו ללא אטרקטיביות הפכו בשנים האחרונות למוקדי משיכה עבור זוגות צעירים, בין השאר כי התפתחו מאוד מבחינת צירי תחבורה ומוסדות חינוך. הגירה חיובית היא תהליך שנמשך שנים אך זהו פרמטר עם השלכה לטווח ארוך, מכיוון שהוא מבטיח את שוויו של הנכס בעתיד, כך היה המקרה בערים ומועצות כמו גני תקווה, באר יעקב, יהוד, מצליח ועוד.

ומה קרה בסוף עם יעל ונדב?

אחרי שיחות רבות, הבין נדב בסופו של דבר שהוא צריך להתבגר, ובני הזוג החליטו לעבור לדירה חדשה בגוש דן (פתח תקוה), לא ממש בסמוך להורים של יעל, אבל די קרוב. עכשיו הם גרים בבניין חדש ונמצאים במרחק של 20 דק' מסבא וסבתא האוהבים ומהעבודה והבילויים של העיר הגדולה.