חפשו דירה
לייעוץ משכנתאות Elder Accessibility

5 דברים שחשוב לבדוק בבניין

Facebook WhatsApp Mail

אז אחרי שהתלבטתם, בדקתם, שקלתם והתייעצתם– החלטתם לקנות דירה חדשה מקבלן. סט חדש של החלטות ניצב בפניכם ואתם כבר יודעים, לאור ניסיון חייכם המקצועיים והאישיים, תכנון מוקדם ובדיקה מעמיקה של הפרטים הקטנים, יכולים להפוך את תהליך רכישת הדירה והפיכתה לביתכם לחוויה של ממש.

הפעם, אני מביא את סיפורן של 5  משפחות שונות, כל אחת ודרישותיה צרכיה ורצונותיה, התמודדה עם שאלה כלשהי בנוגע למפרט הבניין לפני הרכישה.

  1. מרפסת – באיזה צד?

נועה היא אשת קריירה מצליחה שמתעוררת כשכולם עדיין ישנים. כל בוקר היא מכינה קפה ומעיינת בעיתונים ובפניי היא מודה שהיא חייבת לעצמה את השעה הראשונה של היום, לפני הטלפונים, המיילים, הפגישות, הסידורים והריצות, כדי לתכנן את היום העמוס שעומד לפניה. רצוי, היא מבקשת ממני במרפסת…

רוב האנשים בודקים את שטח המרפסת ואת הנוף שנשקף ממנה. אלה מאפיינים חשובים, אך חשוב לבדוק גם את הכיוון שאליו פונה המרפסת. לנועה ולכל מי שנמצאת בבית בשעות הבוקר וזקוקה לאור ולשלווה, כדאי לבחור בכיוון מזרח ובכך ליהנות מאור השמש בבוקר. אבל אם אתן מגיעות הביתה בשעות אחר הצהריים המוקדמות – דווקא הייתי ממליץ לכן לבחור בכיוון מערב וכך ליהנות מהשמש בשעות הללו של היום.

  1. מועדון דיירים בבניין?

דודי הוא אב לשלושה ילדים: מאיה, (9) תום (7), ותמר, (3). בשיחה בינינו הוא סיפר לי שהוא עצמו גדל במושב בין שטחים ירוקים ונהג להסתובב בהם כל הזמן כשהוריו עבדו. "גדלתי במושב למשפחה מרובת ילדים, ההורים עבדו כל הזמן, ותמיד ידעתי שכשיהיו לי ילדים, גם אם אבחר במגורים בעיר, עדיין אוכל לשמור להם את האפשרות לטבול בשטחים ירוקים ולהנות מחופש".

גינה מובנית בתוך מתחם הפרויקט, היא יתרון גדול למשפחה עם ילדים קטנים. כיום, רוב הקבלנים לוקחים זאת בחשבון וברבים, ממגדלי המגורים החדשים מתוכננת גינה כזו, בו אתם יכולים לארגן ימי הולדת או להזמין חברים לבילוי של אחר הצהריים. בכל מגדל מגורים שכזה, תידרש מכם סבלנות וסובלנות – כי כמו שהילדים שלכם ירצו לחגוג, וכדרכם של ילדים להרעיש, כך גם ילדי השכנים. לכן, אם אין לכם ילדים, או שהילדים שלכם כבר גדולים – ייתכן וגינה כזו היא לא פקטור עבורכם בבחירת דירה, ואתם אפילו עלולים לסבול מהרעש והלכלוך שיזלגו אל לובי הבניין.

  1. חניה – תת קרקעית או עילית?

בכל שנות רווקותה, התגוררה מיכל בתל אביב ובזבזה שעות רבות בחיפושי חניה. כשהגיע הזמן לקנות דירה משלה, היה לה ברור שהפעם היא לא מוותרת ורוכשת דירה עם חניה שרשומה על שמה בטאבו, בחניון התת קרקעי של הבניין, יעלה כמה שיעלה. אמה של מיכל, שליוותה אותה בתהליך קניית הדירה וקיוותה שבתה תצליח לחסוך כמה שקלים, דווקא הציעה לה לרכוש את הדירה המוצעת עם החניה העילית, משום שהיתה זולה יותר. מה דעתך?

יש יתרונות רבים לחניה תת קרקעית בבניין. הראשון והמשמעותי ביותר, הרכב תמיד מוגן מפגעי מזג האוויר וגם הסבירות לפגיעות משריטות ממכוניות אחרות פוחת משמעותית. באופן כללי אם את קונה דירה באיזור מרכזי שהחניה לא מצויה בו בשפע, מדובר בגורם חשוב מאוד לאיכות חייך, הרי ידוע כי אין דבר מייאש יותר מלחזור הביתה אחרי יום עבודה ארוך ולבזבז זמן רב בחיפושי חניה מתישים. חניה פרטית, בחניון הבניין היא הפתרון, יחד עם זאת, היא גם מקום אפשרי לחיסכון קל. אם את מרבה להשתמש ברכב שלך וברוב היום את בנסיעות והוא אינו נח בחניה, חניה עילית יכולה להוזיל את עלות הדירה וייתכן שהיא דווקא פתרון מושלם עבורך.

  1. מה אפשר לשנות לפני שנכנסים וכמה זה יעלה?

גילי וטל הצליחו לחסוך סכום כסף שיאפשר להם לרכוש את דירתם הראשונה. לשניהם יש חלומות מרחיקי לכת בקשר לתכנון דירת החלומות שלהם וגם תקציב קטן ששמרו בצד במיוחד לצורך העניין. איך הם חישבו את התקציב? אחותה של טל שיפצה דירה והם חשבו שהם יצטרכו את אותו הסכום לתכנון מחדש של הדירה שלהם. האמנם?

ראשית, רוב הדירות הנמכרות בפרויקטים חדשים כיום, הן מה שנקרא "דירות על הנייר", כלומר דירות שטרם נבנו ומאפשרות לבצע תכנון אישי (כמובן במסגרת המגבלות הקיימות של קונסטרוקציה, חשמל תשתיות ביוב וכו).

תכנון מקדים ובחינת צרכים מדוקדקת מראש, יכולה להוזיל לכם בטווח הארוך את הרכישה באופנים שונים משום שההבדל בין שיפוץ והריסת דירה קיימת, לבין תכנון מקדים ושינוי הדירה מקבלן יכול להיות משמעותי ביותר.

בנקודה זו חשוב להבהיר –  כל שינוי תמיד יגרור עלויות. יחד עם זאת, ברוב המקרים, העלות תהיה פחותה משמעותית מעלות של שינוי לאחר שהדירה כבר בנויה.

אז מה עושים? רגע לפני שאת חותמת על העסקה לרכישת הדירה החדשה, כדאי ליידע את הקבלן מראש אילו שינויים היית רוצה לבצע בתכנית שמוצגת לך בעסקת הרכישה.

לדוגמה – אם בתכנית הדירה שאת קונה מתוכננת פינת עבודה שאין לך בה צורך ואת מעדיפה להרוס את קירותיה לטובת הגדלת הסלון, כדאי לציין זאת כבר במעמד המשא ומתן לקראת הרכישה, זה אולי יעלה לך כמה שקלים נוספים, אבל בהחלט לא כמו העלות שכרוכה בשבירת הקיר מאוחר יותר.

  1. איפה לשים את המחסן

למשפחת לב הוצעו 2 טיפוסי דירה אפשריות: דירה עם מחסן קומתי או דירה עם מחסן במרתף הבניין. בני המשפחה התלבטו רבות מה עדיף, אחרי שיחת חולין קצרה, התברר כי בנם האמצעי, רואי, הוא מתופף מחונן שמנצל כל דקה לשכלול כישורנו, מה שמקשה מעט על המשפחה, על אף הפרגון הגדול לתחביבו של הילד, לשמור על שפיות. אחרי חשיבה משותפת החליטה המשפחה לבחור במחסן במרתף, שם יוכל רואי להתאמן כאוות נפשו ולא להפריע למנוחת השכנים. האם זה מתאים גם לכן?

אם אתם בעלי משפחה ויש לכם הרבה ציוד שאתם זקוקים לו יום-יום ומעט מקומות איחסון בדירה החדשה, ייתכן שתצטרכו את המחסן בקרבת הדירה במקום שיהיה נגיש לכם, אבל אם אתם יכולים להרשות לעצמכם לוותר על המחסן הקומתי ויש לכם ציוד שאתם צריכים להוציא אחת לזמן רב או אפילו אם אתם מחפשים פתרון לילד יצירתי כזה או אחר, הייתי ממליץ לכן לשקול את הבחירה במחסן במרתף הבניין, משום שהוא בהחלט יכול להיות פתרון מתאים יותר.