חפשו דירה
לייעוץ משכנתאות Elder Accessibility

הבסיס המדעי לקניית דירה

Facebook WhatsApp Mail

ישראלים אוהבים לקנות דירות. זוהי עובדה ידועה. אך נשאלת השאלה האם יש בסיס מדעי לרצוננו להיות בעליו החוקיים של נכס בישראל? האם עובדה זו תשפר את איכות חיינו או את זו של ילדינו?

התשובה לשאלה היא: "כן".

על פי מחקר שנערך באוניברסיטת קולומבוס, אוהיו שבארה"ב, הורים שדירת מגוריהם בבעלותם עשויים להגביר את ההישגים החינוכיים של ילדיהם ואף להפחית בעיות התנהגות. המחקר מצביע על כך שבין שתי אוכלוסיות – ילדים שגרים בבית שבבעלות המשפחה, לעומת ילדים שמשפחתם מתגוררת בשכירות – ציוני המתמטיקה של הקבוצה הראשונה גבוהים בכ-9%. לפי המחקר גם הישגי התלמידים שמתגוררים בבית שבבעלות המשפחה גבוהים מחבריהם שמתגוררים בשכירות, וזאת בכ-7%. עוד מלמד המחקר כי תלמידים שמתגוררים בבית שבבעלות המשפחה, סובלים פחות מבעיות התנהגות לעומדת תלמידים שמשפחת שוכרת את הבית שבו הם מתגוררים. תוצאות אלו הוכחו כנכונות גם לאחר שהחוקרים לקחו בחשבון ונטרלו מספר רב של גורמים העשויים להשפיע על הממצאים, כגון העובדה כי לבעלי בתים נטייה להכנסה פנויה גבוהה יותר, וכי ילדיהם מקבלים רמות גבוהות יותר של חינוך מאשר ילדי השוכרים.

"הבעלות טובה לילדים", אומר דונלד הורין, ממחברי המחקר ופרופסור לכלכלה באוניברסיטת אוהיו. על פי המחקר נראה כי הבעלות מיטיבה עם הילדים כיוון ש"סביבתם" – הכוללת פרמטרים כגון תחזוקה, בטיחות, וזמינותם של חומרים חינוכיים – חזקה בממוצע מאשר בדירות שכורות, בנוסף, יציבות גדולה יותר של בעלי בתים

מהווה גורם חיובי להתפתחות הילדים . תוצאות המחקר פורסמו בכתב העת לכלכלת הנדל"ן Journal of Real-estate Economics. החוקרים השתמשו בנתונים של " סקר האורך הלאומי של הנוער", סקר שנערך על ידי מדינת אוהיו עבור משרד העבודה האמריקני. במחקר זה מעורבים 1,026 ילדים בני 5-8 וכלל סקרים של הורי הילדים בשנים 1988 , 1990 , 1992 ו- 1994. אחת הסיבות העיקריות לכך שתוצאותיהם של הילדים של בעלי הבתים היו גבוהות יותר לדעת הוריו, היא ההבדל המשמעותי בסביבת המגורים. הממצאים הראו כי הבעלות על הבית, לעומת שכירתו גורמת לעליה של 13-23 אחוז באיכות הסביבה הביתית. "הסביבה הביתית" כוללת הן הגדרה פיזית והן הגדרה רגשית . הסביבה הפיזית כללה מגוון גורמים, כגון האם היו גורמי סיכון בבית, בעיות עדינות יותר כגון איכות התאורה, והאם הבית הכיל חומרים חינוכיים מגרים אינטלקטואלית, כגון
מגזינים . עורך המחקר מעיד כי: " היינו סקפטיים בהתחלה כי לבעלות יש קשר עם הסביבה הרגשית, אך התברר כי אכן זה כך", "לבעלי בתים בממוצע סביבה רגשית טובה יותר לילדיהם מאשר לשוכרים ".

אולם לא רק לסביבה הביתית השפעה, יתרונות נוספים עשויים לנבוע מן העובדה כי בעלי בתים נוטים להישאר במקום אחד זמן רב יותר מאשר השוכרים. יציבות זו משמעותה שילדים נשארים באותם בתי ספר, להורים ולילדים ניתנת האפשרות להשקיע יותר זמן לפתח קשרים חיוביים עם שכניהם והקהילה הסובבת אותם. השקעה זו במערכות היחסים עם השכנים והקהילה עשויות לקדם תוצאות חיוביות עבור הילדים. תוצאות מחקר נוסף שנערך ע"י המרכז לחקר הבית של אוניברסיטת הרווארד בשנת 2001 מאשש מחקר זה.