חפשו דירה
לייעוץ משכנתאות Elder Accessibility

כל ההוצאות בדרך לדירה החדשה

Facebook WhatsApp Mail

הסיטואציה היא כזאת: החלטתם על מיקום אטרקטיבי למגורים, ערכתם סיור בדירה לדוגמא והגעתם למסקנה שכאן העתיד שלכם. עכשיו מגיע החלק המאתגר בו עליכם לחשב את העלות למימוש החלום הנדל"ני.
הבעיה היא שרובנו נוטים באופן טבעי לבחון רק את תו המחיר הסופי ואולי מתייחסים לפער הכספי בין ההון העצמי למימון החודשי של המשכנתא (במידה והם מזדקקים לכזאת) ולא בהכרח מקדישים בדיקה ראויה להוצאות הנוספות בדרך לדירה חדשה – תוספות שעשויות להיות גבוהות ב-10-15% מהמחיר המקורי של הדירה.
חישוב מוטעה עשוי להוביל לחריגה משמעותית מהתקציב ואף לאי עמידה במחויבות הכספית, ולכן כדאי להיערך מראש להוצאות הרבות שנלוות לתהליך הרכישה. שכוללות בין היתר: שירותי ייעוץ, תשלומי מיסים, עיצוב וריהוט סביבת המגורים וזו רק ההתחלה…שימו לב שככל שהדירה עולה יותר, כך תשלמו יותר על העלויות הנלוות.

שכר טרחת לעורכי דין
חתימת הסכם הרכישה עוברת דרך עורך דין מקרקעין מטעם היזם אך רוכשים רבים פונים במקביל גם לעורך דין שייצג אותם בתהליך.
כמה זה עולה: שכר טרחת עורך דין נקבע פרטנית, כשמקובל לשלם מחיר שנע בטווח של בין 0.5-1.5% משווי הדירה.

מס רכישה
רשות המסים של משרד האוצר גובה מס רכישה על כל נכס והתחשיב תלוי באיזה מספר נכס זה עבורכם, דירה יחידה או דירה ומעלה לצרכי השקעה כשמי שזו הדירה היחידה שלו ישלם פחות מס.
כמה זה עולה: בדירה יחידה אתם זכאים לפטור ממס עד סכום של 1,805,545. בסכומים גבוהים מכך החישוב נעשה על פי מדרגות המס הבאות (ההוראות תקפות עד לינואר 2023): על חלק השווי שמעל 1,805,545 ₪ – 2,141,605 ₪ תשלמו מס בשיעור של 3.5%. על חלק השווי שמעל 2,141,605 ₪ – 5,525,070 ₪ תשלמו מס בשיעור של 5%. על חלק השווי שמעל 5,525,070 ₪ – 18,416,900 ₪ תשלמו מס בשיעור של 8%. על חלק השווי שמעל 18,416,900 ₪ ישולם מס בשיעור של 10%.בדירות להשקעה המס גבוה משמעותית – 8% מס נכון לעכשיו עד לעלות של 5,525,070 מיליון שקלים וברכישת נכס במחיר גבוה מזה, המס עולה ל-10%. ניתן לחשב את גובה מס הרכישה באמצעות סימולטור מס הרכישה של רשות המסים בישראל.
הצמדת המחיר למדד
התשלום לדירה מיזם צמוד למדד המחירים לצרכן או למדד תשומות הבנייה. מדד המחירים לצרכן מבטא למעשה את העליות והירידות במחירים בכל ענפי המשק ומדד תשומות הבנייה מבטא ירידות ועליות בממוצע במחרים של התשומות בענף הבנייה כמו למשל, ברזל, מלט וכדומה.
כמה זה עולה: לא ניתן באמת לחזות התנהגות עתידית של מדדים אלו אך ניתן לבחון תחזיות ועל סמך אלה לקבל החלטה לאיזה מדד להיצמד. כמובן שככל שפורסים את יתרות התשלום למשך זמן ארוך יותר כך משלמים יותר על תוספות בגין ההצמדה למדד.

תוספת מע"מ
בדקו אם המחיר שהיזם מציע לדירה הוא מחיר ללא מע"מ או מגלם את תוספת המע"מ.
כמה זה עולה: אם פרסתם את התשלומים על הדירה עליכם לבחון כיצד עליית המע"מ או ירידתו משפיעה על הסכום ואם שלמתם מראש והמע"מ יורד עד קבלת דמי המפתח, האם ניתן להפחית את הסכום בהתאם לשינוי שחל בגובה המע"מ.

הוצאות על משכנתא
תנאי המשכנתא משתנים אומנם מבנק לבנק בהתאם לזכאות וכולי אבל המשכנתא שצוברת ריבית (בהתאם לתמהיל שבחרתם) היא לא ההוצאה היחידה. יש הוצאות נוספות שכרוכות בלקיחת משכנתא.
כמה זה עולה: התשלום לשמאי שיעריך את ערך הנכס עבור הבנק כדי לאשר כדאיות נע סביב 1,000 שקל. מעבר לכך יש הוצאות נוספות שמסתכמות בכמה מאות שקלים ולעיתים יותר מכך: עמלת פתיחת תיק בבנק (0.25% מגובה ההלוואה), הערת אזהרה בטאבו, אגרת רישום משכנתא בלשכת רישום המקרקעין, רישום ברשם המשכונות, ייפוי כוח מנוטריון המעניק הרשאה לבנק לבצע פעולות בנכס, וכן ביטוח חיים וביטוח הנכס בהתאם לפרמטרים במחשבון הביטוח.

שינויים במפרט הטכני של הדירה
יתכן שתרצו לייצר שינויים טכניים במפרט הדירה הבסיסי כמו למשל,  חיבורים נוספים לנקודות חשמל, יציאת מים, השבחת המטבח הסטנדרטי שהיזם מציע, שדרוג חדר הרחצה, תוספת של מחיצת גבס, חיפוי באריח רצפה גדול מהגודל הסטנדרטי.
כמה זה עולה: תלוי במחירון שהיזם מציע אבל עשוי להסתכם בהוצאה של אלפי שקלים.

בדק בית
אם אתם רוצים לוודא שאין ליקויים בנכס שאתם מקבלים מהקבלן ניתן לזמן חברת "בדק בית" מטעמכם לבדיקה מקיפה, כמו למשל, בדיקת אטימות, חיבורים לחשמל, ניקוז תקין.
כמה זה עולה: בין 1000-2000 ₪.

ריהוט ועיצוב הבית
לכל אחד יש חזון עיצובי בנוגע למראה הדירה מבחינת סגנון, אווירה, גוונים ועוד. תהליך העיצוב עלול לעלות הרבה, במיוחד אם נעזרים בייעוץ מקצועי של מעצב פנים וכמובן ככל שמחליפים רהיטים מהדירה הקודמת לכבוד הדירה החדשה. מדובר ברהיטים אך גם בפריטים משלימים, כלי בית, מוצרי טקסטיל ודקורציה.
כמה זה עולה: אלפי שקלים בודדים במינימום.

חיבור לתשתיות
בדירות חדשות מקבלן גובים לרוב על חיבור הדירה לחשמל, מים וגז.
כמה זה עולה: בסביבות 5000 ₪ תשלום חד פעמי על החיבורים השונים.

מעבר דירה
המעבר עצמו עולה כסף תלוי במרחק ובמה אתם מעבירים מתהליך האריזה (הוצאות על קרטונים או שירותי אריזה מקצועיים), דרך שירותי הובלה והרכבה, כולל הטיפים שתעניקו לסבלים.
כמה זה עולה: סידור הבית על ידי אנשי מקצוע – תלוי בכמות האנשים המסדרים – בסביבות 200-250 ₪ לשעה. הובלה – 1000-2500 שקלים כולל הרכבה. בחודשי הקיץ העמוסים המחיר עשוי להיות אף גבוה יותר.

הוצאות נוספות
עד שתעברו לדירה יתכנו הוצאות נוספות כמו מגורים חלופיים אותם תצטרכו לממן עד מסירת המפתח. כמו כן, חשבו מראש עלויות על הדירה החדשה כמו ועד בית /  תשלום לחברת אחזקה. קחו בחשבון גם אובדן ימי עבודה על הפעולות שנדרשות את נוכחותכם וטיפולכם בתהליך הביורוקרטי וביום המעבר עצמו.

*המחירים עשויים להשתנות ואין לראות בכתבה זו תחליף לייעוץ מקצועי