חפשו דירה
לייעוץ משכנתאות Elder Accessibility

תכירו את ה"מגה שכונות" שייבנו במרכז הארץ

Facebook WhatsApp Mail

לאורך חופי הים של תל אביב והרצליה מתוכננות עשרות אלפי דירות. בדרום הרצליה ורמת השרון צפויה לקום "עיר" חדשה, וגם החולות של חולון ייפנו את מקומם לאלפי דירות. היכן ייבנו שכונות העתיד של גוש דן, ומתי באמת נראה את הבנייה בעיניים?

רוצים לגור בצפון תל אביב רמת השרון או חולון ולא מוצאים דירה כי ההיצע בשוק נמוך? הבשורות הטובות הן שבערים הללו, כמו גם באזורים נוספים במרכז הארץ מתוכננות להיבנות מגה שכונות חדשות. הבשורות הפחות טובות: אף אחד לא יכול לומר במדויק מתי חלק גדול מהתוכניות ייהפכו למציאות. "המגזין" של אלדר יצא לבדוק איפה צפויות להיבנות עשרות אלפי הדירות שכיום רק משורטטות על מפות, וכתובות בהררי מסמכים, ולנסות להעריך מתי נוכל להזמין מובילים לדירות שנקנה בהן בעתיד.

 "עיר" חדשה במרכז הארץ

התוכנית הגרנדיוזית ביותר שמתכוננת במרכז הארץ מוכרת בשם "תע"ש רמת השרון", או "תע"ש השרון". מדובר בשטח של למעלה מ-7,500 דונם שמשויך בעיקר להרצליה ולרמת השרון. המתחם נמצא בין שכונת מורשה ברמת השרון בדרום, כביש 4 במזרח, כשמצפון וממערב נמצאות שכונות של הרצליה ורמת השרון. התוכנית נקראת על שמו של מפעל תע"ש שפועל בשטח מזה עשרות שנים ושצפוי להתפנות ממנו בשנים הקרובות. לפי התכנון במקום ייבנו לא פחות מ-38 אלף דירות, בהם יתגוררו כ-150 אלף תושבים. כדי לקבל פרופורציות עד כמה מדובר במגה תוכנית, נספר שמדובר במספר התושבים שמתגוררים כיום בהרצליה וברמת השרון ביחד. לצד הבנייה למגורים, מתוכננים גם אזורי תעסוקה ומסחר, וכן ייבנו בשטח תשתיות תחבורה ציבורית מתקדמות.

למרות שמדובר בתוכנית הדגל של הבנייה במרכז הארץ, קשה לשים את האצבע על לוח השנה ולסמן תאריך שבו הפרויקט יקרום עור וגידים. הסיבה המרכזית היא שמדובר באזור שקרקעותיו מזוהמות, בשל פעילות מפעל תע"ש. לאור המצב המדינה מינתה בעבר, חברה ממשלתית כאחראית על מבצע טיהור השטח, וזאת כתנאי מקדים לתחילת עבודות הפיתוח. בשל התמשכות תהליכים, לוחות הזמנים שנקבעו בעבר, כבר נמצאים בחריגה גדולה, ולכן גם גורמי הנדל"ן האופטימיים ביותר לא צופים שבנייני המגורים הראשונים בשטח יתאכלסו לפני שנת 2028.

רובע שדה דב: במקום מטוסים – דיירים

מבין כל תוכניות הענק שמתוכננות במרכז הארץ, תוכנית שדה דב היא ה"בשלה" ביותר. אחרי שהמדינה פרסמה מכרזים ראשונים לקרקעות בשטח שבו פעל בעבר שדה התעופה בתל אביב, ברשות מקרקעי ישראל צופים כי כבר בשנת 2022 יינתנו היתרי הבנייה הראשונים ליזמים שרכשו את הקרקעות. לאור המחירים שבהן רכשו היזמים את הקרקעות במכרזים, מעריכים גורמי נדל"ן שמחירי הדירות, גם הקטנות שבהן, במתחם יתחילו בלא פחות מ-5 מיליון שקלים.

אז על מה אנחנו מדברים? מדובר בתוכנית שלמעשה יוצרת רובע עירוני חדש לאורך חוף הים. כשבדרום נמצא מתחם רדינג, ובמזרח רחוב פרופס, כך שהבנייה מותחת צפונה את תל אביב ומתחברת לרמת אביב ג, ולשכונות ל' הישנה והחדשה. לפי התוכנית במקום ייבנו 16 אלף דירות, כאשר כ-10% מהן יוגדרו כ"דיור בר השגה" – הכוונה לדיור מוזל בצורות כאלה ואחרות.

לצד שימושים מוכרים של תעסוקה ומסחר, כאן יושם גם דגש על מעונות סטודנטים, בשל הקירבה לאוניברסיטה, דיור מוגן וכן פרויקטים של דיור להשכרה. לאור התהליכים הקיימים, יש תחזית  אופטימית שדיירי הרובע החדש, ייכנסו להתגורר בו בסוף 2025.

 כביש 5 שלא הכרתם

בשנים האחרונות הפך כביש 5 לאחד העמוסים בישראל, ולפי היקף התוכניות שעומדות להיבנות לאורכו, זו רק ההתחלה. הכביש שבחלקו המזרחי מתחיל באריאל ומסתיים בים, מהווה את צפון גוש דן הקלאסי, ואת דרום אזור השרון. לא פחות מ-4 תוכניות ענק שכוללות 63 אלף דירות מתוכננות לאורכו, דבר שיחייב תכנון מקיף ויוצא דופן, בכדי שהפקק לא יתחיל כבר בחניה העתידית של הבניינים עצמם.

במערב מתקדמות שתי תוכניות שונות שכוללות כ-12 אלף דירות בכל אחת מהן. הראשונה נקראת תא 3700. מדובר בשטח שנמצא בצמוד ומצפון לתוכנית שדה דב. בעבר התוכנית כבר עברה רבות מהמשוכות הביורוקרטיות, אך לאחר שהוחלט סופית להרוס את שדה התעופה, תוכנית זו חזרה לדיונים, לאור האפשרות להרחיב אותה. בעוד שהקצה הצפוני של תוכנית זו הינו כביש 5 (אזור מלון מנדרין), הרי שעבור תוכנית ענקית אחרת – מדובר בגבול הדרומי שלה. הכוונה לתוכנית ששמה "חוף התכלת" ושמתייחסת לשטח שנמצא בין כביש החוף במזרח, לאזור התעסוקה של הרצליה בצפון, הים במערב, וכאמור כביש 5 בדרום. כאן מתוכנן רובע חדש של העיר הרצליה, שיכלול 14 אלף דירות, שטחי תעסוקה ומסחר רבים וגם 2,000 יחידות מלונאיות. מבין כל תוכניות הענק שלצד כביש 5, תוכנית זו היא המתקדמת ביותר, יתכן אם נעים מזרחה על כביש 5 נגיע בעתיד לעוד "רובע" חדש שייבנה בפי גלילות ושצפוי להכיל 17 אלף דירות, ונסיעה עתידית על כביש 5 עוד מזרחה לדרום הוד השרון, תוביל אותנו לשכונת ענק שמתוכננת גם שם, ושנכון לעכשיו צפויה לכלול כ- 20 אלף דירות. עם זאת שתי התוכניות הללו, נראות, בשלב זה, רחוקות מאוד ממימוש בשל התנגדויות שונות הן מצד בעלי קרקעות והן מצד חלק מהרשויות המקומיות.

 פתח תקווה – העיר שלא מפסיקה לצמוח

בעשור האחרון התפתחו בעיר שתי שכונות ענק – אם המושבות ונווה גן, לצד המשך הפיתוח של כפר גנים ג' שבחלקה הדרומי של העיר. כעת קברניטי העירייה צריכים להיערך למגה שכונה נוספת שתיבנה במתחם סירקין שנמצא ממזרח לכביש 40, בצמוד למושב כפר סירקין. מדובר בשטח שעליו קיים מחנה צבאי מזה שנים רבות, ושעתיד להתפנות מהמקום. במקום המחנה מתוכננות להיבנות באזור לא פחות מ-12 אלף דירות. בשלב הראשון המדינה מקדמת את בנייתן של 4,250 דירות, כחלק מתוכנית "סירקין מזרח". תוכנית זו אושרה למתן תוקף בנובמבר 2021, ויתכן שאת הבנייה נראה בתוך כשנתיים. יתר הדירות שכלולות בתוכנית, נמצאות בשלב תכנוני עתידי יותר.

 חולון – חולות או בניינים

אחת השכונות המוכרות והמוצלחות שנבנו בשנים האחרונות במרכז הארץ נקראת ח300 והיא ממוקמת בחולון. עכשיו תכירו את ה"אחות" שלה – ח500. גם כאן מדובר בשכונה חולונית גדולה שתכלול רבי קומות רבים, ולא פחות מ-13,700 דירות, במקום החולות שקיימים בשטח כיום. אלא שתוכניות ומציאות לחוד. התוכנית שקודמה בעבר במרץ, טרם יצאה לפועל, בשל מחלוקות שונות.

תוכנית בנייה גדולה אחרת שנמצאת בדרום המטרופולין, תהפוך את מחנה צריפין, לרובע שוקק חיים. המתחם שכולל כ-5,000 דונם כולל מספר מתחמי משנה, ועתיד לכלול כ-7,000 דירות, אם כי מספר זה עוד צפוי לגדול. כמו בתוכניות בנייה גדולות אחרות, גם כאן ייבנו קניונים ושטחי תעסוקה נרחבים – חלקם כבר יצאו לדרך.